Höst, uppsats och stumfilm


Hösten är här på riktigt, verkligen på riktigt och jag är rädd för att den ska lämna oss snart. Jag har sett hur de börjat rensa bort löven som pryder gräsmattorna. Hur de virvlar runt i protest eller kanske är det bara min tolkning utav det hela. Andra delkursen den här terminen är snart slut. Vi har två föreläsningar plus biovisningar till innan det är dags att lägga ned det ordentliga arbetet i uppsatsen. Men redan nu är det dags att fundera ut vart man ska ta och börja. Jag tror att jag valt vilken film jag ska skriva om men det kan ju ändra sig.
Det här är en utav de snyggaste stumfilmer som jag har sett hittills i den här kursen och då har vi ändå haft en och annan som varit rätt bra. En hel del sega och vissa som är helt okej. Just Dr Caligari är nå galet estetiskt vacker och det finns mycket som påminner om Tim Burtons filmer och man kan senare analysera och fundera över vart Tim Burton drog sin inspiration ifrån. Dock kommer jag nog inte gå in på det perspektivet i min uppsats, dels för att det är alldeles för uppenbart och det kommer inte tjäna mig några extra poäng i ämnet. Jag har dock inte kommit så långt som att se över vilken vinkel jag ska ta an denna magiska film.
Om det är någon stumfilm jag skulle rekommendera att man börjar med om man är ny på ämnet så är det absolut den här! Den ger en bra idé om vad stumfilmer spelar på, hur de uttrycker sig och på ett överdramatiserat sätt som inte gör att det känns så konstigt. Det kan nämligen kännas väldigt ovant att se en långfilm utav ljud. Vi fick se den under fullständig tystnad, inget ljud alls men den ska ha ett instrumentalt ljudspår och jag tror mig ha sett att den finns på youtube för den som är nyfiken.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0