Maränger med choklad och bak

I onsdags var jag hemma hos min mor och bakade bullar och maränger. Efter degen hade jäst så satte vi igång. Den såg ut som en gigantisk CupCake!

Min mor lärde mig tidigt att på bullar ska det absulut inte snålas med något. Så efter utkavling så täcker jag med kanel, socker och min personliga favorit cocos. Då blir de lite extra saftiga och goda.

Sen rullar jag ihop degen, sträcker ut den, plattar till den och gör byxor som mormor kallar det.När alla byxorna är klara så snurrar man ihop det och lägger i form. När de jäst en stund under bakduken så penslas det med egg och så häller vi på pärlsocker och här snålas inte med pärlsockret heller. Det finns ju alltid dammsugare sen.

Efter några vändor in i ugnen med plåtar så vips är de klara och så blir de såhär fina!

Sen är det dags för nästa. Då hackas det choklad i fina bitar. och så vispas eggvita med socker, chokladen blandas i och maränger klickas ut på bakplåtspapper.

J

Jag kan nästan med all säkerhet säga att min mor gör de godaste marängerna i hela värden för de är precis sådär som maränger ska vara. Hårda på utsidan och sega i mitten.

Och så var bakningen färdig för den här gången.

 

Kommentarer
Postat av: G

Ååååååh vad det var länge sedan jag åt hemmagjorda maränger... Kan du inte lägga upp receptet?

2012-06-23 @ 16:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0