Happy thoughts for my happy book


Bildkälla

För några dagar sedan köpte jag en liten bok där jag har börjat samla mina finaste tankar och minst "tre-bra-saker-jag-gör-varje-dag". Den ska fyllas och sedan om jag tycker att det gick bra och gav mig något fin att se tillbaka på så kanske jag delar med mig lite till av den fina boken.

Idag tänker jag dela med mig av två fina dagar från den här boken.

Tisdag 2011-04-05

Kände doften av vårregn och lyssnade på fågelkvitter när jag väntade på bussen.

En tant gav sin tidning till busschauffören.

Fredrik Strage la till mig som vän på Facebook.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Onsdag 2011-04-06

Köpte en bok som jag ska fylla med fina tankar och bra saker som händer varje dag.

Jag fikade med fina Elin på Hornsgatan.

Caféet vi satt på hette Montmartre.


Många fler fina saker har hänt sedan dess men här var två exempel på att tre bra saker att hitta varje dag inte behöver vara så svårt. Det kan vara allt från jag tog mig upp ur sängen innan klockan ett till jag lagade en jätte god måltid. Allt kan värdesättas och det får mig att vrida de där arga/ledsna tankarna till något trevligare att fokusera på, för istället för att tänka på det dåliga så kommer jag vara så upptagen med att hitta något fint att skriva i den fina boken.

Har ni någon sån här bok?

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag har en bok med precis samma innehåll!

Jag startade första januari och har faktiskt lyckats "knåpa ihop" tre saker varje dag - och oj vilken skillnad det ändå gör på min vardag. Jag NOTERAR de positiva händelserna på ett helt nytt sätt. Dessutom kan jag ibland sträva efter goda gärningar som jag vet kommer skapa en god känsla i mig!



Jag gör utdrag från samma dagar som dig, och låtsas som om du bryr dig :D



Tisdag 2011-04-05

- Hade en bra känsla under psykologiprovet och är nöjd över min prestation

- Jag sprang 7 km på löpbandet helt bekymmersfritt och utan krämpor

- Våren är påtaglig: sol, asfalt (mestadels grus) och 8 grader plus!



Onsdag 2011-04-06

- Solade mig röd i uterummet då jag blev bjuden på en klarblå himmel

- Tog en välbehövlig "powernap" på två timmar

- Blev uppringd av en vän som berättade att jag har fått jobb till sommaren!

2011-04-10 @ 11:40:58
Postat av: anna.

Vilken jättebra idé! För några år sedan hade jag en "idag har jag lärt mig-bok", för att man säger att man lär sig något nytt varje dag. Men den skriver jag inte i längre.

2011-04-10 @ 12:27:02
URL: http://kaospassagerare.blogg.se/
Postat av: Petra

din blogg hade vart en av mina fina saker i min blogg.

2011-04-10 @ 19:05:08
URL: http://desorages.blogg.se/
Postat av: Beatrix

vilken käck idé! vore kanske absolut något att anamma!

2011-04-10 @ 22:20:41
URL: http://beatrixmix.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Till Sofie om du läser här:



Jag bryr mig :D

Och din kommentar gjorde mig jätte glad. Va roligt att höra om någon som gör precis samma sak. Dina positiva saker är jätte fina! Jag tycker det är jätte roligt att du delade med dig. Känns lite sådär extra speciellt.

2011-04-11 @ 00:07:59
URL: http://interruptedfashion.blogg.se/
Postat av: Sofie

Wohoj, kul att få respons!

Ja men många tycks anse att det verkar töntigt och så att dagligen skriva sådana här små upplyftande grejer varje dag, precis som att skriva dagbok.. Men jag sätter ner foten i de diskussionerna - det gör nytta! Mer än vad man kan ana. Att få lyfta fram de goda händelserna. Reflektera över dagen.

Plötsligt ser jag så mycket mer av världen. Hur gubben på bussen så vänligt ler åt mig. Eller mannen som hjälpte mig att fråga efter en viss kaffesort i butiken. Värdet i en tillagad måltid med någon som man tycker om. Den oväntade, vänskapliga kramen. Känslan av att känna sig fin i sina nya skor. Våga erkänna att man gillade spegelbilden ena dagen. Eller få nostalgiska känslor av att besöka sin gamla lågstadieskola.



Det kan vara svårt att till en början hålla uppe skrivandet. Men bit ihop. Lova dig själv minst tre saker VARJE dag. Hoppa inte över av anledningar att du "inte har gjort något" eller så. Det finns ALLTID saker att lyfta fram. När man väl har skrivit ner det - är det guld värt.

Perfekt att se tillbaka till när man känner sig deppig och så.



LÅNGT INLÄGG, haha.. Förlåt. Men jag gillar, precis som du, att flera gör denna sak.

2011-04-11 @ 01:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0