The ability of writers to imagine what is not the self, to familiarize the strange and mystify the familiar, is the test of their power.


Bildkälla

Jag har sett att det här bokformuläret cirkulerat på många bloggar sen den sägs ha startats hos Hellobenjamin.
Så nu tänkte även jag ge mig på ett försök.



Som läsare är jag: Glupsk.
Så fort jag ser böcker som står på ett torg och säljs ut så kliar det så mycket i hela kroppen att det inte går över om jag inte ställer mig och tittar igenom i af en liten stund innan jag går vidare. I yngre år så tittade jag åt ett annat håll och bad folk hålla fast mig när jag såg skyltar med ”Bok REA” på.



Som bloggare är jag: Den som alltid försöker hålla ett positivt ansikte mot mina läsare då jag anser att de inte ska behöva läsa om varenda trist liten stund i mitt liv. Jag försöker ge dem mina fina minnen, saker jag själv tycker mycket om men även vad de vill ha mer av. Jag försöker komponera fina texter för dem att läsa och fina bilder som de kan inspireras av. Inspiration är bland det viktigaste som finns tycker jag!


Senast lästa bok: The Bluest Eye av Toni Morrison

Senast påbörjade bok: The Host av Stephenie Meyer. Hon som gjorde halva världens befolkning beroende av Twilight serien. Själv läste jag endast de tre första böckerna innan jag tröttnade lite. Men den här boken är än så länge långt ifrån Vampyrtonårs kärlek och har en lite mer vuxen aspekt vad jag kan avgöra så här långt.

Senast köpta bok/böcker: Death in Venice av Thomas Mann och Norwegian Wood av Haruki Murakami.
Jag har inte läst klart någon av dem pga andra, t ex bokklubbsböcker som kommit i vägen.


Favoritdeckarförfattare: De var mer sånt när jag var yngre, men Sherlock Holmes och Mark Gatiss. Skulle jag säga om jag var tvungen att läsa något idag.

Jag läser allt av:
Jeanette Winterson (har jag endast läst på Engelska), Franz Kafka, Jeffrey Eugenides och så försöker jag få tag i det mesta av Carson McCullers, hennes litteratur är som poesi som går rakt in i hjärtat.


Jag läser helst inte (genre/författare): ”Sanna böcker”. Oftast för att det känns som om författare försökt hitta en Sann händelse som är så hemsk som det bara går att få den och sen kramar dom musten ur det med äckliga moment och saker som är så otroligt vidriga att deras läsare blir som mest fascinerade. Senare kommer det fram att det inte var en Sann berättelse utan bara baserat på en verklig händelse och då kan du ju i stort sett ta vilken litteratur som helst och kalla den sann i så fall. Jag tror de allra flesta böcker är baserade på någonting. De är stor skillnad på att basera något på en sak och att kalla den sann. Jag kan gärna läsa sorgliga lite tunga saker. Men jag sätter min gräns när det kommer till sådana böcker som ”Pojken som kallades Det”, ”Gömda” etc. Sen tycker jag att det är lustigt att författarens läsare blir så arga när de får reda på att det inte var en ”Sann berättelse” utan att de spädde på lite med det för att sälja bättre.

Sen Krimlitteratur och i allt med Liza Marklund.

Vid hyllan för fackböcker letar jag:
Inte en aning. Ibland kan jag gå efter en snygg framsida eller en baksida som tilltalar mig.

Förutom svenska läser jag gärna: Jag läser helst på Engelska. Men har lärt mig uppskatta Svenska översättningar och Svenska författare mer och mer. Det gäller bara att hitta rätt i det där enorma havet av litteratur.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: On the Road av Jack Kerouac

Högst upp på min bok-önskelista-just nu står: Strage Text av Fredrik Strage

När jag går på antikvariat letar jag alltid:
Efter L M. Montgomerys bok serie Anne på Grönkulla, helst i gammelsvenska.

Böcker som inte trycks längre som Nathaniel Hawthorne- Huset med de sju gavlarna (helst på engelska The house of the Seven Gables) George Sand (lite vad som), Louis-Ferdinand Céline (Vad som utom ”Död på Krita” som jag redan har.)


Kommentarer
Postat av: Lisa

fina bilder och smart det där att bara ge fina minnen och sådär. ska börja ge mer utav det fina i mitt liv i bloggen. istället för massa deppigt bajs. fast det skriver jag inte om så himla ofta i alla fall.

2010-05-24 @ 13:25:49
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Miranda

himmel vilka fina kläder tjejen på bilden har! Hatten, åh, hjälp.. :3

2010-05-24 @ 15:51:16
URL: http://morgonvind.devote.se
Postat av: Lisa

Sånt där är alltid så himla kul att fylla i men nu kan jag inte göra det när du redan gjort, det är so wrong.

2010-05-24 @ 21:05:34
URL: http://artvsfashion.blogg.se/
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Kul att du också har fyllt i!

Fast det är ju bokbloggaren En full bokhylla är en rikedom http://fullbokhylla.wordpress.com/ som har gjort formuläret, till den pocketbytarkedja som jag är med i. Sen har det spridit sig överallt efter det och eftersom många inte skriver var de hittar formuläret, så är det inte konstigt att man inte vet var det kommer ifrån. :)

2010-05-25 @ 15:43:13
URL: http://bokstavlarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0