Tegelstenar, hundöron och kärlek när det gör ont

 
Här är en lista med frågor om böcker som jag har svarat på. Listan hittade jag på Sandras blogg.

Jag tänkte återkomma snart med vad som ligger på tur i min läslista. I alla fall om jag får bestämma.
 
 

Snabbläsare eller långsamläsare?
Beror lite på vad jag läser och om jag är inne i en period då jag läser mycket men relativt långsam skulle jag nog säga. Jag slukar inte en bok på en dag. Om det är en tunnis så kan det som minst ta 2 eller 3 dagar.

 

Tegelstenar eller tunnisar?
Helst runt 250 sidor max är helst på 350 sidor. Allt över suckar jag åt men i vissa fall så ger jag mig på det.

 

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel! Jag vill äga nästan allt jag läser!!

 

Ljudbok eller e-bok?
Nej tack! Det händer att jag läser på iPad men helst en riktig bok.

 

Inbunden eller pocket?
Det är jätte fint med en inbunden bok och är den tunn så tar jag det gärna men annars är det pocket hela vägen. 

 

Vampyrer eller spöken?
Inget större fan av något. Jag har läst Vampyrer och det är väl lite sådär. Spöken är ännu lite outforskat i böcker. På film skulle jag lätt säga spöken. Kan jag få säga häxor och trollkarlar istället?

  

En i taget eller slalomläsning?
Jag har försökt det där med att ta en bok i taget men jag vet aldrig vad jag är på humör för så jag har försökt att gå ner till max 2 böcker åt gången. Om det är en som är jätte tjock så får den stå hemma så jag kan ha en i väskan.

 

Nytt eller gammalt?
Kan jag säga nygammalt? Jag gillar ju klassiker men läser mest ny eller några år gammal skönlitteratur.

 

Bokmärke eller hundöra?
Bokmärke! Jag gjorde en drös med bokmärken förr som jag stoppar i böckerna eller ger bort till en vän i nöd. Gör även på beställning. Jag vill veta exakt var på sidan jag befinner mig så bokmärke är ett måste! Men hundöron blir det om det är något jag vill kunna leta tillbaka till som var sådär extra vackert eller smart. Kan även hända att jag stryker under med blyerts. 

 

 

Snacks eller godis?
Sällan jag äter när jag läser men om jag gör det så är det nog godis.

 

Biografier eller memoarer?
Nej tack! Jag läser mest skönlitterära böcker.

 

Skräck eller chicklit?
Skräck om man måste välja antar jag.

 

 

Soffan eller sängen?
Om jag hade en soffa så skulle jag sitta där men nu har jag bara en säng så antingen det eller toaletten.

 

Inne eller ute?
Svårt att säga. Helst inte hemma men det behöver inte vara utomhus.

 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Förut läste jag nästan bara på engelska men har vågat mig på mer och mer Svenska författare och översättningar. Men jag har en hel del kvar i bokhyllan att läsa som är på engelska och känner jag att jag inte litar på att boken skulle översatts bra så tar jag den helst på engelska.

 

Poesi eller prosa?
Prosa som flyter så det känns som poesi.

 

Kvinnliga författare eller manliga författare?
För det mesta blir det manliga men jag försöker att hitta mer och mer kvinnliga författare. Det tråkiga är bara att det är svårt att hitta kvinnliga inom den typen av böcker jag helst läser. 

 

Boken eller filmen?
Jag är ju både bok och filmälskare och vill ju säga att det verkligen beror på. Jag gillar helst att jämföra dem. För tillfället måste jag dock säga film för mitt tålamod har blivit sjukt kort efter all kurslitteratur jag dragits med senaste tiden. Men jag försöker komma igång igen sakta men säkert. Nu ska jag inte plugga till hösten så jag hoppas att suget kommer tillbaka!

 

Kokbok eller Bakbok?
Kokbok! Älskar att inspireras av olika maträtter. Gillar förvisso att baka men bor så litet.

 

 

Kärlek eller spänning?
Kärlek när det gör sådär ont!

 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Den första vuxenboken jag läste var Pelikanfallet och den var väl okej. Men första som jag verkligen gillade vet jag inte om jag minns. The Virgins Suicides kanske. Jag föll handlöst när jag såg filmen och så var jag bara tvungen att se den. Jag gillade böcker innan men det var nog först då jag verkligen började älska böcker.

 

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Möss och människor. Sjukt tråkig tyckte jag.  

 

Jobbigaste bok jag läst:
Middlesex. Jag har fortfarande inte läst ut den efter att ha hållit på med den i flera år. Jag tänker varje gång att jag ska läsa ut den men det är som att jag inte vill att den ska ta slut för nog förbannat står den där och väntar.

 

Bästa barnboksförfattaren:
Rolf Lidbergs Trolldalen är ju för fin för att vara sann med alla vackra bilder och årstider.

 

Bok som berört mig mest:
Berört. Den är svår. The Passion av Jeanette Winterson tror jag var den första boken som slog mig. Sen ville jag läsa allt av henne. Det går inte att förklara. Läs!

 

Te eller Kaffe:

När jag läser föredrar jag nog te oftast också för att jag läser mest på hösten då jag dricker mer te rent generellt. Kaffe dricker jag mest sommar och vår.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0