Mannen utan ryggrad

 
Med humor och ångest skriver Per Olof Bengtsson om en man utan ryggrad.
 
Jag hämtade ut boken från Hemköp i Bredäng med spänningsfylld förväntan. När jag satt mig på tunnelbanans uppvärmda säte, från personen som suttit där innan mig, så slog en tanke mig.
Tänk om jag hade satt upp den på en så hög pedestal att den omöjligt skulle kunna nå mina förväntningar.
Med nyfiken tvekan så började jag läsa första sidan och blev genast lugnare. Min tidigare erfarenhet är att om första medningen i en bok är bra så kommer det att vara en värdefull läsning.
 
Mannen utan ryggrad utspelar sig till stor del i Stockholm. Det är en historia om ett destruktivt förhållande, ett band som har alla möjligheter framför sig och tunga beslut under vägens gång.
Det jag gillar med boken är att jag många gånger kan relatera till förhållandet som växer fram mellan huvudkaraktären och Katarina som porträtteras som hans milstolpe.
Det blir en problematisk relation som jag ändå kan tänka mig att många kan känna igen sig i om de någonsin klängt sig fast vid en person så pass att det förr eller senare nått sin avgrund. Men boken handlar om så mycket mer. Om bittert svek, vändpunkter i livet, vänskap och livets framgång på både gott och ont.
Jag blev fängslad vid första sidan.
Det här är, som jag tidigare nämnt, boken som jag har letat länge efter att få läsa och jag hoppas finna fler böcker som denna i framtiden.
Frågor kring författaren så väl som berättelsen uppstod på vägen och nyfikenheten växer sig allt större hos mig.
Det ryktas om att det ska komma ytterligare en bok och jag har givetvis mina förhoppningar om att den kommer att vara lika fängslande, upprörande, ångestfylld och rolig som denna bok.
 
Vill ni beställa boken (och det tycker jag att ni ska göra) så är mitt bästa tips att gå in på Adlibris.
Ni kan även följa författarens blogg på Stockholm Under Ytan där ni får läsa om människor i vardagen och deras underliga upptåg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0