Psykologi lektion 02



Imorgon ska vi prata om Freud på Psykologin. Även fast det är en lite smått uttjatad punkt för många så tycker jag att det ska bli väldigt intressant.

Detet jaget och överjaget ska bli väldigt spännande och prata om.
Min psykologi lärare har vitt skägg och glasögon som hänger i ett så kallat senilsnöre (som jag är lite avundsjuk på.) Han har rutiga shortor och kisar ofta och kliar sig i skägget när han berättar om de olika sakerna vi går igenom när han ställer frågor till oss så blir hans ögon till små streck.

Berättar man om honom för något som läst något ämne med honom är de dom två första sakerna de nämner i samband med att han är en riktigt härlig lärare. Tisdagar och Torsdagar är de intressantaste på hela veckan och jag försöker alltid att flika in så mycket jag bara kan under lektionerna. Jag hoppas jag får honom i Filosofi om jag som jag funderar på att läsa i andra perioden.


Vad har ni haft för härliga lärare genom åren och har ni någon favorit?

Jag tänkte att jag kunde göra ett inlägg om era favorit minnen från lärare som ni minns som kanske gjort något speciellt för er eller rört er på något annat sätt.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Återkommer. Det blir garanterat någon av sadisterna; Inga-Britt eller Kent.

2011-01-20 @ 00:24:37
URL: http://flortunn.blogg.se/
Postat av: Lisa

åh. jag återkommer! :) fast jag vet inget just nu, men jag kommer nog på något. psykologi är hemskt intressant, läste både a och b på gymnasiet. :)

2011-01-20 @ 01:08:11
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Lovjo

Åh,jag har läst både psykologi och filosofi! Ska även läsa etik och livsfrågor nästa år! Men min filosofilärare som jag hade tar nog hem priset för bästa lärare, han får mig alltid så genuint glad och intresserad av ämnet. Han brukar även sticka till mig några extra boktips i kafeterian och ibland frågar han om jag hört Khomas nyaste skiva (vi har tydligen en gemensam nämnare där med).



Tack så mycket förresten, men mitt hår är ännu kortare nu. Har typ page nu, men typ lika långt där framme. :)

2011-01-20 @ 11:54:44
URL: http://lovisajo.blogg.se/
Postat av: Emmy

SV: Den lilla jordgloben har jag för mig att min pojkvän hittade i Kroatien.

2011-01-20 @ 15:44:35
URL: http://ennui.blogg.se/
Postat av: Emmy

P.S Lampan hittade jag på en loppis som den var. Men man kan ju så klart hitta lampor som redan är klädda på loppis också. Man kan ju alltid sprätta.

2011-01-20 @ 15:46:37
URL: http://ennui.blogg.se/
Postat av: Gabrielle

Han har religion också... :) Rekommenderas!

2011-01-20 @ 16:15:02
URL: http://www.twentytwototwo.blogspot.com/
Postat av: Jean

Mins min samhällslärare på ymnasiet, en rätt ung man med massor av energi men trots sin unga ålder ägde han en pondus och fick respekt :D Rättvis och sådär klarsynt och fick alltid oss att tänka till (en tjejklass). Mins inte att vi ägnade en enda lektion till att läsa i böckerna, var alltid muntliga diskussioner, övningar och debatter i klassrummet. Uppmuntrade hela tiden att tänka själva, fristående- till skillnad från andra, äldre lärare som krävde att man skulle kunna saker helt enkelt, och lyda ;) haha. Han brann starkt för att speciellt sprida information om nazismen och förintelsen i min skola. Han är den enda lärare jag mins namnet på från den tiden, för han gjorde ett starkt intryck på mig i sitt sätt att lära ut vad demokrati, frihet och liknande saker är, och hur lätt vi alla kan förlora det.

2011-01-21 @ 14:55:45
Postat av: Jean

nu när jag ändå återuppäckte minnet av denna underbart roliga lärare; Jag gick i en tjejklass, och med det kom många dramatiska intriger och grupperingar :P Så han lessnade på oss en dag och tyckte att vi skulle bli mer sammansvetsade som klass- och kastade ut oss på en äng för att spela snörugby i sådär 1.5-2 meter djup snö :P Vet inte om det hjälpte, men det är ett roligt och fint minne. Eller en annan gång då han ganska tydligt, med hjälp av klassens pågående grupperingsproblem, i praktiken lyckades få fram hur lätt människor styrs av gruppen, snarare än sina egna åsikter- och att demokrati inte är gruppens vilja, utan rätten att individen får tycka vad de vill, även om gruppens vilja är någonting annat. Var rätt kul då, eftersom man var ung och naiv, och ansåg att "man själv alltid väljer vad man tänker och vilka val man gör".

2011-01-21 @ 15:05:15
Postat av: jean

för vissa tjejer i klassen tenderade att "Alla ska tycka som oss, och tycker de inte som oss så ska vi tvinga dem att tycka som oss..." :D

2011-01-21 @ 15:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0