Boots that tramped from track to track Worn down to the sole



Här har vi gudinnan av musik. Jag tänker inte sätta det i en sär skilld genre. Det är bara underbar, underbar musik. Mitt intresse för Patti Smith blev mer och mer klart för mig när jag såg filmen. "Dream of Life" som jag ansåg vara underbart vacker och man får liksom köpa lite att den blir överpretentiös mot slutet för annars går det inte. Den är vacker och visar ett annorlunda sätt att leva på och se saker.
Jag tror inte att det är helt okänt att Patti Smith har ett lite små unikt sätt att se på saker. Hon har varit uteliggare, skrikit punklåtar från scener och bildat familj. Hon växte upp med bl.a Bob Dylan.




Du skriver i ”Just Kids” om din dåvarande pojkvän Robert Mapplethorpes beundran för Andy Warhol, men att du alltid sökt dig till konstnärer som vill förändra sin tid, ”inte spegla den”.

– Jag växte ju upp med de som gjorde rock’n’rollen till en del av vår kultur­historia. Min framlidne make gjorde det (MC5-gitarristen Fred ”Sonic” Smith, DN:s anm.), Jimi Hendrix och Dylan med. De var inte bara en spegling av tiden och inte ironiska. Man skulle ju i och för sig kunna säga att alla konstnärer i något avseende speglar sin tid, men jag gillar de som också sparkar upp dörrarna.

- Artikel från DN, läs mer här!


Because The Night

"come on now try and understand
the way I feel when I'm in your hands
take my hand come undercover
they can't hurt you now"

"with love we sleep
with doubt the vicious circle
turn and burns
without you I cannot live
forgive, the yearning burning
"





My Blekean Year

"In my Blakean year I was so disposed
Toward a mission yet unclear Advancing pole by pole"


"Fortune breathed into my ear Mouthed a simple ode
One road is paved in gold One road is just a road"


Vill ni läsa mer om Patti Smith?

Kommentarer
Postat av: Lisa

(Because the night är bland det vackraste som finns.)

2010-07-22 @ 16:20:43
URL: http://artvsfashion.blogg.se/
Postat av: andrea

nu i sommar var jag på peace and love och stod längst fram på hennes konsert, och det var magiskt!

2010-09-03 @ 19:47:55
URL: http://lowhighlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0