BBC's mini-serier

Idag har varit en söndag att spendera med att tvätta, läsa och se på filmer. Jag har sett två filmer som jag inte anser är värda att nämna. Dock förväntade jag mig inte mycket mer. Men finns det möjligen något bättre än BBCs mini-serier?


Jag tror men kan inte vara helt säker på att den första mini-serien från BBC som jag såg var Casanova.
Den gick på Svt och vi satt som fastklistrade framför den passionerade serien som var något helt annorlunda från vad jag tidigare sett.


Stolthet och fördom är en klassisk mini-serie som jag tror de flesta känner till. Alla trånar vi efter den stilige och mystiska Mr Darcy. I veckan såg jag även omfilmatiseringen av denna film och jag var skeptisk till en början men sveptes snart med i dramat och föll för den vackra fotografin och drogs med i deras ändlösa dispyt. Men man måste lägga lite åt sidan hur det är och hur det bör vara.


En till film som jag sett fler versioner av och hoppas att få se ännu en är Jane Eyre.
Om man är tagen av denna historia så kan jag även rekommendera boken "The Eyre affair".
(Jag läste den på Engelska och kan inte stå för hur översättningen är för den känner jag inte till.)


Och till sist har vi den kära Emma. Som vill så väl och ändå går det lätt så fel.
Ni som gillar filmen Clueless känner nog till att den är baserad på Jane Austens "Emma".
Ikväll ser jag klart på BBC's tolkning.

Kommentarer
Postat av: Man

En av BBC:s bästa miniseriefilmatiseringar är ju North & South! Jag blev i alla fall hemskt nyfiken på att läsa boken av Elizabeth Gaskell efter att ha sett de fyra avsnitten.



Annars är BB:s Northanger Abbey (2007) också rätt mysig.

2011-07-18 @ 16:58:15
URL: http://livsjakt.blogg.se/
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

David Tennant som Casanova?!? :O Där har vi en miniserie som jag helt har missat...

2011-07-20 @ 19:04:24
URL: http://bokstavlarna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0