Hårda ord, förväntansfulla stunder och porslinskatter

Vet ni alla hur underbara ni är?

 

Jag har gråtit, jag har skrattat och blivit rörd ända in i själen av era fina texter.

Men nu är det dags. Dags att välja. Jag kommer att avsluta med vinnaren längst ned i inlägget och jag vill tacka alla som varit med. Det här får vi göra om någon gång!

 

Lisa

Det bästa minnena är nog ändå från kvällen innan, den tjugotredje, när man får klä granen (pappa insisterar alltid på att man inte får göra det innan dess), slå in sina sista julklappar och bada för att sedan dra på sig sin allra nyaste pyjamas. När pyjamasen är på kryper man ner under täcker, julstjärnan lyser upp hela rummet och utanför så snöar det (förhoppningsvis), man sträcker ut tårarna så långt man bara kan men än så är man för kort för att de ska sticka ut. Man ligger där och väntar, "måste somna nu måste somna nu" men man kan ju inte somna, det är så spännande. I vardagsrummet sitter mamma och pappa och svär (de slår alltid in julklapparna kvällen innan) och man vet att det börjar bli sent. När man väl somnat smyger sig föräldrarna in och lämnar ett paket (Från Tomten) och det första man ser när man vaknar är det där paketet.

Jennie

För två år sen var en vän till mig jultomte hos oss. nästan hela släktet var samlade och vännen var en pojke, som jag fnissat med under sommaren. sommarflirt, kalla det vad du vill. men vi hade inte sett på ett tag. det tog en stund innan jag insåg att det var han under masken också. efter julklappsutdelningen kramade han mig. inför hela släktet. jag blev varm i magen och gick generat tillbaka till soffan. efter jullovet frågade han mig om jag fått några julklappar i år då. det borde väl du veta, svarade jag.


Fanny

Mitt finaste minne från jul är den senaste som jag firade med min pojkvän och hans familj. Hans farmor hade köpt en present åt mig fast vi aldrig träffats innan och valt ut ett citat från Iliaden som julklappsrim. Jag kände mig väldigt uppskattad av hela familjen, det var mysigt.


Pop Lisa

Ett fint minne är när jag öppnar paketet med biljetterna till pojken jag var kär i. dock gick det förhållandet inte så bra och han var inte så bra. vi var alldeles för olika. men jag minns hur lycklig jag var när jag fick biljetterna till Göteborg, han bodde dock i Skene, jag skulle hälsa på fina vänner också. så det var fint!

Åsa

Mitt bästa jul minne kommer från 2 år Sen, när jag och lisa och Anna-Greta firade jul med mamma pappa och tomten från stjärnhov( våran väldigt roliga morbror). Det var god mat och stressfritt julande men kvällens höjdpunkt var nog när annagreta och Teddy ( lillebror) skulle öppna deras julklappar. Anna Greta börjar öppna dyr julklapp efter en annan och när hon kommer till hälften av alla julklappar och då öppnar hon paketet och där ligger en teletubbi dvd ( världens jobbigaste barnprogram) hon stirrar på dvd i 10 sekunder sedan börjar skrika Titti Titti Titti det är allt hon säger. Hon blir så glad att hon nästan börjar gråta springer mot videon och försöker trycka in den i VHSen. Alla blev så glada av att hon blev så HIMLA glad att vår kära mamma börjar gråta även vår pappa som.
Kan vara en stenmur när d gäller känslomässiga saker blev tårögd. En riktigt bra Frentz jul!!!!! Kram

 

Sofie

Julminnen finns det gott om. Men ett som jag direkt kom och tänka på, som förmodligen är bräckligt - men ändå så fint, är då jag var runt 7-8 år gammal. Efter middagen stod jag och mina yngre kusiner och kikade förväntansfullt ut genom fönstret. Tomten skulle ju komma fram bakom bagarstugan några hundra meter bort, det gör han ju jämt! (Förmodligen hade vi våra små munnar fyllda med mormors knäck; den var ju så god!) Efter en lång väntan såg vi en lykta tändas, och en rödklädd man pulsade fram i snön. Minuterna senare knackade samma man på dörren. Min storebror öppnade, vi "småttingar" hade krupit upp i föräldrarnas knän.
Direkt såg jag tomtens ögon! De var bekanta! Och rösten kände jag igen! Plötsligt kändes tomten inte alls så obehaglig eller hotfull - det var ju morfar som fanns där bakom lösskägget!
Han såg uppenbarligen min upptäckt för han blinkade leende med ögat. Han hyschade diskret och ruskade handen på mitt huvud. På något sätt fick vi kontakt där. En kontakt vi aldrig haft förr. Jag var helt pirrig över vad jag insett, men så nöjd över att jag visste. För det var bara jag som verkligen kunde se vem tomten var. Men jag ville inget avslöja, så jag knep igen och benämnde morfar som just tomten. Vi hade en hemlighet, jag och tomten.
Jag minns att jag och morfar aldrig pratade om att det var han som var tomten den julen, men jag kommer ihåg hur våran relation tog några bamsekliv i positiv riktning. Min morfar var jultomten, och ingen annan skulle få veta det!

 

Jennifer

För mig är det finaste att jag insett att det inte är livsfarligt att inte ha en perfekt jul. det är den högtiden då folk känner sig som mest ensamma & gör tusen dumma saker för att slippa komma ihåg just det.
jag är överens med mig själv nu dock. det är jul, jag är ensam & ingenting farligt sker. så det är ju fint på sitt sätt.

Louise

Mitt bästa julminne är en särskild julklappslek vi haft genom åren, ända sedan jag var liten. På julaftonsmorgonen så ligger det alltid en lapp med en gåta (en bildkarta när man var så liten att man inte kunde läsa) i julstrumpan. Sedan började letandet - igenom hela huset. Första lappen, som låg i strumpan, ledde till ännu en gömd lapp, som ledde vidare. Upp, ner, ut och in i huset igen. Och tillslut så kom man fram till ens första julklapp, som oftast var något man kunde underhålla sig med några timmar på dagen; som ett spel, en bok eller en film.


Lovjo


2006 och farfar möter oss syskon på tågstationen. Jag har nyss kommit hem från Amerika.
Hemma hos farmor och farfar är det samma julstämning som alltid och i granen hänger en prydnad som jag gav bort för hundra år sedan, och jag får alltid för mig att den skulle smaka så gott.
Telefonen ringer och farmor hälsar att pappa blir lite sen, det är något som krånglar med bilen. Jag berättar för alla andra hur jag har haft det och jag visar bilder och talar om lustiga amerikanare och tebjudningar hos "de svenska vännerna" (gamla tanter på över 70 år).
Tiden går och pappa har ännu inte dykt upp. Farfar ringer och pappa säger att det är fel på bilen, han måste bli hämtad. Det tar tid, ganska lång tid, och vi har alla hunnit äta klart och sitter mest och väntar på att Kalle Anka ska börja.
Efter någon timme så hör jag fotsteg utifrån bron och när jag går till hallen så är farfars nästan apatiska ögon det första jag möts av. Och sedan; pappa som knappt kan stå själv. Ibland är pappa glad när han är full, men den här gången var han nedstämd. Farmor, Åsa och Tommy slänger hårda ord på honom och säger att han ska äta lite gröt och sen gå och sova ruset av sig. Jag smyger försiktigt in i köket när det börjat lugna sig, och där sitter pappa på kökssoffan, med en tallrik gröt framför sig. Han tittar sorgset upp på mig och säger, väldigt försiktigt, med tårar i ögonen; hej gumman. pappa... pappa skulle vilja veta... Kan du berätta för pappa hur du har haft det?
Jag ser hur all ångest och skam susar innanför hans ögon och jag kan inte annat än vända mig om, springa ner i källaren och borra ner huvudet i kuddarna i farmor och farfars gästrum.
Jag ringer mamma och gråter, min faster gråter och mina syskon är helt förstörda.
Efteråt ska pappa vara jultomte, och ungefär hela den julen blev förstörd.

Jag hoppas på en bättre i år, men jag har oron i kroppen.

Kul med tävlingen i alla fall, trots att jag inte höll mig till rätt ämne. Och tack så otroligt mycket för din kommentar, jag tror jag behövde den. Jag blev så där genomglad och varm i kroppen. Tusen tack, och jag hoppas att du mår riktigt bra. ♥

 

 

Petra

Mina juldagar är alltid lite finare än julaftonen, man har liksom inte riktigt lika höga förväntningar på dagen efter.

Min näsa mot gropen i din hals, tusen lager kläder och frusna händer som letar efter en annan hand. en liten julklapp som dinglar ifrån din hand, ditt leende som jag faller handlöst i och det spelar ingen roll vad det är i, bara jag får vara här med dig. i paketet ligger 4 små porslinskatter, bara för du alltid säger du kan stapla katter på mina nyckelben säger han och ler, vi dansar hem i egen värld och du har minsann rätt.

Om du inte andas så balanserar katterna på dina vackra nyckelben.

 

 

(Petra: meddela mig hur du vill ha dem, med magnet eller utan på baksidan så skickar jag med posten så snart jag bara kan!)

 

GOD JUL och massor med varma kramar till er alla! Hoppas ni får en underbar jul för det är ni alla värda!


Kommentarer
Postat av: hanna

Åh, så himla fint!

2010-12-20 @ 22:37:52
URL: http://hannour.devote.se
Postat av: elin-alice

åh, vad fint att läsa om människors minnen. jag älskar sådana texter!



re: de flesta pepparkaksmåtten har min syster och moster köpt, så jag vet faktiskt inte var de kommer ifrån. men eiffeltornet fick vi i ett litet postpaket från paris, precis innan min syster flyttade därifrån.

2010-12-20 @ 22:41:11
URL: http://medmiranda.blogg.se/
Postat av: Miranda

åh, vilka fina små historier... <3



sv: hihi, ja det kanske är sant! och å vad härligt med knäcken. ;)



2010-12-20 @ 23:33:33
URL: http://http:/morgonvind.devote.se
Postat av: Marie

åh, så himla fint. det är fantastiskt att folk vill dela med sig av sånt här :)

2010-12-21 @ 10:23:02
URL: http://marrebarre.blogg.se/
Postat av: Loveislikeoxygen

Det där var verkligen jättejättefint!

2010-12-21 @ 10:43:07
URL: http://loveislikeoxygen.blogg.se/
Postat av: Petra

nejmen oj. tack fina du

så mycket fina jular det finns



magnet blir jättefint (: de ska nog byta ut mitt jobbschema som hade sista arbetsdag den 11 augusti och istället lysa upp mitt kök

2010-12-21 @ 12:03:46
URL: http://desorages.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0