Tre Guldlock och en grävling



När jag var liten så brukade vi vara mycket ute på landet på sommrarna. Min farmor och farfars landställe.
Där står tre hus på tomten. Lite som i "Guldlock och de tre björnarna".
I det stora huset på slätten bor Farmor, Farfar och min far.
I mellan huset uppe på kullen bor mellan farbror med sin fru och de tre barnen och snett bakom det bor yngsta farbrodern i det minsta, lilla lilla huset med en mysig veranda.
När jag och mina två kusiner var betydligt yngre än nu så brukade vi lägga presenning över yngsta farbroderns veranda när han inte var där. Vi byggde en jätte stor tältkoja där och la dit sovtäcken (som är mycket coolare och rymligare än sovsäckar). Vi förberede med massa snacks, ficklampor, tidningar, böcker, sagor, bubbeldrickor osv. Allt för att vi inte skulle behöva gå ut när de väl blivit mörkt.
Något som är ultimat sådana kvällar är bra väder och otroligt mycket myggstift och flugsmällare.
En gång hade lisa, min älsta kusin tre myggbett på rad och hon påstod att myggorna hade suttit på henne och haft kafferep. Det tyckte jag lät otroligt gulligt.
Det händer även att ganska sent på kvällen, ibland kanske till och med mitt i natten så kommer Herr Grävling fram och nosar runt i skogen och hans promenadtur brukade vara precis utanför det här lilla huset. En gång blev vi så rädda så vi sprang tillbaka upp till det lite större huset igen.
Men annars så är det underbart att ligga och andas in den dukla doften av farmors gamla sovtecken och de jätte tjocka filtarna som vi lagt i lager över oss för att inte frysa under natten. Alla tre kurade vi ihop oss och när jag tänker tillbaka på det så är det en myskänsla som går över väldigt många andra.
Vad hade jag gjort utan mina fantasifulla kusiner undrar jag ibland. Hur skulle jag ha sett ut då?

Translation:

Sometimes when I was a little girl, me and my two cosins use to make a sort of tent by the house in our contrey place. It was sutch a nice feeling. So nostalgic.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Vet du, när jag satte min stekpannan på plattan luktade det landet. Du vet rök och grillat och mys. Längtar dit!

2010-04-15 @ 16:29:51
URL: http://artvsfashion.blogg.se/
Postat av: Anonym

hejsan. Det är 14dagar kvar tills sista april.

och som student i uppsala så gör jag en undersökning. där frågan lyder.



vart kommer du vara på valborg?



svara så jag får veta, ha det så bra!

2010-04-15 @ 17:52:20
URL: http://addan.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det är toppen att du börjat skriva en massa i inläggen! Me likes! :)

2010-04-15 @ 21:20:14
URL: http://artvsfashion.blogg.se/
Postat av: lovisa/polichinelle

svar: jag har lätt för att bli brun, men i det här fallet så är det nog lite extra på grund av att jag var i afrika i vintras :)

2010-04-16 @ 12:08:28
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Haha, det är typ meningen att man inte ska se, fast jag ser ju... Kanske dags att skaffa nya brillor? :P

2010-04-16 @ 12:30:18
URL: http://artvsfashion.blogg.se/
Postat av: Jean

Vad mysigt! :D

Jag, min lillsyrra och ungarna brevid oss brukade bygga kojjor av gamla trasmattor och såg-bockar. Varje sommar hade vi tältning i trädgården eller hästarnas sommarhage. Varför gör man inte sånt nu i vuxen ålder?

2010-04-16 @ 13:53:29
Postat av: Lisa

Jean: I mitt kollektiv ska det byggas kojor och annat mys och det ska bjudas på bullar och saft i månskenet :)



Jeanette: Så fint att få vara din kusin och att få ha varit en av dem som inspirerat dig! Puss

2010-04-17 @ 00:05:25
URL: http://artvsfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0